19 februari 2019

Elke dag om 5 uur naast je bed: het geheim van een dagelijkse voorsprong!

    5 uur naast je bed?

    “Gekkenhuis!” denkt nu 80% van de mensen die dit leest. Eerlijk? Dat dacht ik tot voor kort ook. Echter had ik altijd wel zo’n stem ergens heel diep van binnen die dan weleens verlangde om vroeger op te staan. 

    Waar ik dan lag te stinken in mijn bed (bij wijze van spreken) en er niet uit kon, lokte buiten wel heel erg. Was er nu maar een manier om jezelf uit dat bed te slepen? 

    Het geheim van vroeg opstaan

    Maandagochtend: bootcamp in Domburg

    De titel zou doen vermoeden dat ik hét geheim heb van vroeg opstaan. Nu heb ik dit ook (wat mij betreft) maar of het voor jou werkt, dat moet je zelf nog helemaal uitvogelen. 

    September 2018 besloot ik meer het heft in handen te nemen. Dat betekende gezond(er) eten. veel meer bewegen én vroeger opstaan. Klaar met bankhangen, chips kanen en elke dag op je stappen teller kijken om te zien dat hij de 2000 nog niet eens had aangetikt. 

    Pro-actief in plaats van reactief! Want ik ben immers de ‘baas,’ ik bepaal toch zeker wel zelf dat ik kies voor een bepaalde levensstijl. Precies.

    Navy Seals

    Nadat mijn broertje vertelde over een documentaire die hij had gezien waarin een Navy Seal vertelde dat hij elke dag om 5 uur opstond, was ik om. 

    De reden waarom ik ‘om’ was? De man vertelde het volgende: “Elke dag kies je zelf ervoor hoe jij jouw leven wilt leiden. Als jij om 5 uur wilt opstaan en het lukt je? Dan begin je al met een overwinning en dus positief.” 

    Dat raakte me, want inderdaad: ik was de controle een beetje kwijt geraakt. Had toegeven aan mijn ‘inner lazy child’ en wilde dat niet langer. 

    Geen oordeel overigens, maar ik voelde mezelf er echt niet happy over. 

    Niet snoozen!

    Ja, van #couchpotato naar #fitgirl is nogal heftig en gelukkig houd ik niet van labeltjes. Maar lieve mensen, ik ben een ander mens. 

    Ik sport bijna dagelijks (jaja), eet volledig gezond (ga zelfs met mijn appeltjes op pad) en sta elke dag om 5 uur op (dat laatste nog niet zo lang). Het is GE-WEL-DIG! Dat kan ik je verzekeren. 

    Doe je mee?

    Vandaag postte ik op Instagram meer over het vroege opstaan en ontving binnen 4 uur maar liefst 91 DM’s (berichten). 

    Veel mensen met vragen, die het ook wel wilden proberen en ook veel mensen die het niets vonden. Maar voor de mensen die eens willen ervaren hoe het is om elke dag om 5 uur op te staan heb ik onder elkaar gezet hoe ik het precies doe en waarom!  

    Waarom om 5 uur opstaan?

    1. Een vaste (slaap)routine! Een vast slaapritme blijkt heel gezond te zijn, en dan vooral een ritme dat bij je past. Toen ik heel goed naar mezelf ging luisteren, merkte ik dat ik aan het einde van de middag totaal niet productief was en zomaar een dotje deed. Gedachteloos.

      Totdat ik om 5 uur ging opstaan en om 15.00 uur stopte met werken. Het past gewoonweg veel beter.

      Marie Claire zegt hierover: “Door vroeg op te staan (en dus ook vroeg naar bed te gaan) zou je beter gaan slapen, waarbij ‘beter’ vooral neerkomt op een meer herstellende slaap. Dat komt doordat ons circadiane ritme (slaap-waakritme) het fijn vindt om mee te doen met het ritme van de aarde.”

    2.  Productiever en meer focus.
      “Wie ‘s ochtends goed van start gaat, is productiever op zijn werk. Je kunt je volop focussen en onderzoek heeft aangetoond dat onze hersenen het beste functioneren tijdens de vroege uurtjes.” Bij mij is dit zeker het geval, want waarbij ik om 6 uur een blog uit mijn hoed tover (oké schrijf), is het om 16.00 uur zoeken naar inspiratie.
    3. Maak impact!
      Wat je het eerste uur van de dag doet, bepaalt vaak hoe de rest van je dag eruit zal zien. Door vroeg op te staan ben ik mega trots op mezelf (want wees eerlijk: 5 uur = vroeg) en met die mindset start ik mijn dag al. Ik haast NOOIT meer, ontbijt elke dag in alle rust en start de dag met een vaste ochtendroutine.

    Mijn tips!

    1. Snooze niet.
      “You snooze, you lose!” Als ik zou snoozen, dan kom ik mijn bed niet meer uit voor half 8 (hoe later hoe lastiger ik het vind).
    2. Mindset 
      Ik bedenk in bed al wat het me gaat brengen en al heeft gebracht (terwijl ik uit alle slaapkamers gesnurk hoor komen, haha). Dat helpt!
    3. Dagroutine
      Mijn dag is volledig ingericht op vroeg opstaan. Dat betekent dat ik altijd 1-0 achter zou staan als ik mijn bed niet uit kom. Omdat ik  zorgvuldig dat ritme heb opgebouwd: dat wil ik niet kwijt.
    4. Ga vroeg naar bed!
      Ik lig rond 20.30 uur op bed (slaap dan niet gelijk hoor), anders red ik het ook niet. Op vrijdag en zaterdag ga ik wel later naar bed (slaap ik tot 7.30 uur).
    5. Schermtijd.
      Mijn apparaat-vrije tijd op mijn telefoon staat ingeschakeld van 21.30 uur tot 5.00 uur. Dan is mijn scherm zwart, dit helpt mij enorm! 

    Doe jij mee?

    Maandag 25 februari aanstaande t/m vrijdag 28 februari start ik met de challenge: “vroege vogels fluiten om 5 uur!” #vroegevogelsfluitenom5uur

    Dit betekent dat ik elke dag om 5 uur (zowel op Instagram als op Facebook) een post online komt (LIVE, dus niet ingepland) over het vroege opstaan. Leuk als je dan ook wakker bent en reageert? 

    Jaja, als je om half 8 opstaat mag je ook reageren (hahaha). 

    Ieder zijn ding natuurlijk: dit heeft mij (tot nu toe) mega geholpen en daarom kies ik er bewust elke dag voor om vroeg op te staan. Hoe laat sta jij normaal gesproken op? 

    Liefs Rachelle

    "Ik dacht dat je alleen blogger was?"

    Neen. Ik help Zeeuwze ondernemers met duimmstoppende content, Social Media (beheer), communicatie en online strategie!