25 februari 2019

5x meditatietips om direct mee te starten

Mediteren, waarom?

Mediteren? Waarom? En hoe krijg je dan je gedachten stil? 
Eerlijk? Niet. 

Pas toen ik mezelf realiseerde dat er geen oplossing is om je gedachten te stoppen, werd het stil. Ik houd van  mediteren, en ik heb het echt nodig. Elke ochtend- en avond 3 minuten ‘gewoonweg zijn’ en ik heb weer energie! 

Houding om in te mediteren

Kijk, ik ben een plank. Althans niet een lenig mens die haar benen in haar nek legt. 

De kleermakerszit? Verschrikkelijk. Toen ik begon met mediteren was mijn nummer 1 prioriteit dan ook: hoe zorg ik ervoor dat IK lekker zit/lig. Het is tenslotte mijn meditatie, dan wil ik niet bezig zijn met “oooh, kramp in mijn kuit of bil..” maar met mediteren. 

Mijn tips

Daarom wil ik voor vandaag mijn 5 tips met je delen zodat je direct kunt starten met mediteren. Tips die ik ook weer van anderen kreeg, of tips die ik gaandeweg mezelf eigen heb gemaakt. 

Ook hier geldt: haal de krenten uit de pap! 

Tip 1

Zorg dat je altijd comfortabel bent in welke houding je ook zit (of ligt) en beperk je niet tot de kleermakerszit. 

Ik wil gewoon niet in de kleermakerszit mediteren, want dan krijg ik geheid kramp en dat staat mijn meditatie mega in de weg. 

Tip 2

Kies voor de begeleiding die bij je past. Ik heb niet altijd zin in een stem die mij begeleidt, en vind bijvoorbeeld natuurgeluiden ook erg fijn. 

Deze muziek vind ik bijvoorbeeld erg prettig om bij te mediteren: klik hier

Tip 3

Toen ik begon dacht ik dat ik NIET mocht nadenken en bleef ik krampachtig denken: “NIET DENKEN.” 

Dat helpt dus niet, pas toen ik dacht: “ik hoef alleen te zijn, te zitten en te luisteren naar de muziek. Alles wat ik denk is er gewoonweg,” toen werd het stil. 

Wees lief voor jezelf, maar ook voor je gedachten. 

Tip 4

Houd het kort (en dus overzichtelijk). Wanneer ik voel: niet langer.. Dan stop ik. Ik mediteer vaak tussen de 3-5 minuten per dag en dat is voor mij voldoende. 

In het begin dacht ik: ik moet 15 minuten in volledige trance zitten, in stilte, in de kleermakerszit…

Haha, gelukkig hoeft dat helemaal niet. Neem je tijd, de tijd die voor jou het beste voelt. 

Tip 5

Als ik echt heel vol in mijn hoofd ben, dan werkt het in stilte mediteren gewoonweg niet. Dan gaan mijn ogen alle kanten op en krijg ik mijn lijf niet stil. 

Weet je wat ik dan doe? 

Een mediatie waarbij ik mee mag zingen, chanten. Door het gebruik van mijn stem ben ik afgeleid van alles wat er speelt en ga ik op die manier toch nog de stilte en rust in (om vervolgens wel die stilte te kunnen pakken). 

Een voorbeeld? Klik hier

Handige apps

De app die ik het fijnste vind is: “Simply Being.” 
Kost 2,29 euro in de App Store. Je kunt hem instellen zoals jij hem wilt: qua muziek, stem etc. 

Daarbij nog een aantal tips:

Tony Robbins, klik hier

Deze meditatie zet ik ook weleens gewoon aan als ik aan het koken ben: klik hier

EN NEE het is niet allemaal plingel-plang muziek: dit nummer MOET in mijn oren als ik ga sporten buiten of ga wandelen. Klik hier
Mediteren kan namelijk ook gewoonweg lopend. 

Pas je dan wel op?

Liefs Rachelle

"Ik dacht dat je alleen blogger was?"

Neen. Ik help Zeeuwze ondernemers met duimmstoppende content, Social Media (beheer) en online strategie!

Samen eens ontbijten? 

Neem dan gerust eens contact met mij op om te kijken wat ik voor jouw bedrijf kan betekenen.