Fanatiek gestart, een sportief outfitje bij elkaar gescharreld en HUP, naar buiten gegaan? Trots op je!
Ja, ook als je niet altijd zin had, het met enige regelmaat liet afweten of niet meer wist waar je gympies gebleven waren? Volhouden is namelijk best lastig!

Maar die anderen houden het wel vol (hoor ik je zeggen). Vinden hardlopen leuk(er) en komen enthousiast thuis?! En daar zeg je wat: ze vinden het leuk!! Iets doen wat je leuk vindt, helpt enorm om het vol te houden. Wat is jouw reden om te gaan hardlopen? Het gemak dat je het kunt doen waar en wanneer je wilt, geen vaste tijden?
Ai, dat is meteen ook je eerste struikelblok. Geen verplichtingen. Niemand die vraagt waarom je niet gaat. Hardlopen doe je alleen. Dat klopt, maar het is veel gezelliger en motiverender als je samen met een vriendin of een groep gaat lopen.
Nog een mogelijke reden om te gaan hardlopen kan zijn: dat je er lekker snel en veel calorieën mee verbrandt. Euhm… NEE. Hardlopen is niet per definitie vet verbranden.
Bam! Daar gingen de hardloopschoenen de hoek in. Geen vetverbranding dan ook niet meer dat stomme hardlopen. Klaar mee!
pexels-photo
Het is iets genuanceerder, lees nog even mee. Wil je vet verbranden met hardlopen, dan moet je rustig lopen, het zogenaamde vogeltjes kijken. Niks niet snot voor je ogen, buiten adem, een kop als een biet of uren nadien op de bank naar adem snakken.
Heb ik je aandacht weer? Even heel kort waarom. Het heeft te maken met energiesnelle suikers en energiezuinige vetten. Loop je rap en een korte tijd/afstand dan ga je op de snelle suikers. Loop je op een rustige hartslag en kan je er nog gezellig bij kletsen (en houd je het langer vol) dan loop je op de energiezuinige vetten (vetverbranding).
Daar heb je er plenty van en kun je weken mee vooruit. Bijvoeren hoeft bij lange na nog niet en na je rondje blijft je verbranding nog even doorgaan. Meer weten? Stuur maar een appje dan leg ik het helemaal uit. Voor nu, pak je schoenen maar weer uit de hoek, zoek een loopmaatje of groep op en stel jezelf een doel, een haalbaar doel.
healthy-person-woman-sport
Las je net ook niet bijvoeren? Dat klopt. Hardlopen vraagt energie, maar gewoon met normaal eten! Niks extra’s, tenzij je een “rappe” bent. Een talentje en snoeihard traint (zo’n 5 dagen in de week), uitgeholde oogkassen hebt of van nature een verbranding waar menigeen jaloers op is.
Gewoon normaal/gezond eten is je verstand gebruiken en ervaren, uitproberen, en skip niets uit je voeding. Koolhydraten-eiwit-vet zijn je bouwstenen. Zelf liep ik altijd op een krentenbol oude kaas, lekker en een smakelijke combi van vet, eiwit en koolhydraten. Tijdens het lopen was dit wel een baksteen in mijn buik en geloof me dat loopt niet heel prettig tijdens een rondje duinen.
Door ander voer uit te testen kwam ik erachter dat brood niet mijn ding is, iets met gluten. Ik ben er niet allergisch voor maar mijn buikje vindt ze niet zo fijn. Helaas, want ik vind vers brood, alles van de warme bakker, goddelijk lekker. Als ik brood eet, dan weet ik dat het mis gaat en kan ik net zo goed heel veel brood eten, croissants en brood met divers beleg. Hoezo junk?

Naast buikpijn neemt mijn buik de vorm aan van een 6-maanden-buik incluis het laten verdwijnen van mijn taille. Maar ik dwaal af. Bijvoeren, daar waren we! Eten en sporten is uittesten, een maaltijd ongeveer 2 uur voor het sporten kan prima, alhoewel ik er ken die al aan tafel zitten met hun loopschoentjes aan om direct daarna een rondje te gaan (of een interval training) doen.
Het lukt niet altijd om 2 uur van te voren te eten! Eet dan gedurende de dag wat meer en drink in ieder geval voldoende en geniet van je maaltijd na je rondje.
En als je ’s morgens vroeg gaat hardlopen? Tja, op tijd je bed uit en wat licht voer eten; banaantje, bammetje, havermout, krentenbol. Gewoon uitproberen waar jij goed op loopt en geen last van krijgt.
En op je nuchtere maag sporten? Ben je geen ontbijter en eet je vaker pas na een paar uur? Dan kan het geen kwaad als je een rondje gaat lopen op je nuchtere maag. Drink wel altijd wat voordat je gaat sporten ook als je zo vanuit je bedje in je gympies rolt.

Maar pas alsjeblieft op, ben jij er eentje die niet zonder ontbijt kan en eenmaal uit bed je binnen een half uurtje MOET ontbijten, dan is het geen goed idee om op een nuchtere maag te gaan sporten. Uitproberen? Kijk eerst wat het doet met je als je een kwartiertje op je nuchtere maag loopt, en als het bevalt bouw het dan op. Dit geldt ook voor ander voedsel, cold turkey is niet altijd de beste oplossing.
Zo dacht ik long long time ago dat ik het best goed deed op chocolade en snickers, een boterham of chips. Totdat ik een keer zo misselijk werd en er ineens klaar mee was. Van de een op de andere dag geen chocolade meer, maar gezond (echt) eten. De knop omzetten zeg maar. Ik kan je vertellen dat mijn darmen dat ook deden, van go with the flow op chocola naar staking op gezond voer.

Bewegen, gezond eten en chocolade, iets met balans!
Liefs Clau
Wil je meer weten, heb je vragen, over voer, vogeltjes kijken of anders, stuur een mail naar redactie@zeeuwze.nl en ik beantwoord ze graag.