27 november 2016

BLOG Nienke || Aaaaarrggghhhhhh, winkelstress tijdens Sinterklaas en Kerst!

COMMERCIEEL CIRCUS
Alhoewel ik de tijd rondom Sinterklaas en Kerst altijd wel een gezellige tijd vind, is het voor mij ook een onrustige tijd. En wat voor een groot deel de onrust veroorzaakt is, dat je echt niet om Sinterklaas en Kerst heen kan. Het is gewoon overal!! Om te beginnen met wat winkels allemaal aanbieden.
Als voorbeeld neem ik de grote supermarkten, waar het aanbod aan Sinterklaas- en Kerstspullen echt gigantisch is, eens toch?
Het is in mijn ogen één groot commercieel circus waar handig op ons (de consument) wordt ingespeeld en waar ik eigenlijk helemaal geen zin in heb.
Kerst- en Sinterklaas cadeautjes!
GEEN ZIN!
Het lukt mij best aardig om aan het ‘geen zin hebben om hierin mee te gaan’ gehoor te geven. Om het commerciële circus uit te bannen zonder mezelf twee maanden in huis op te sluiten.
TOT het moment dat ik niet anders kan dan een grote supermarkt een bezoek te brengen!
En mezelf toch waag ik mij aan het commerciële circus. OEPS (en laat mij deze ‘oeps’ uitleggen).
photo_77836_20160922
PRIKKELS VAN BUITENAF
Mijn systeem kan moeilijk prikkels van buitenaf filteren. En dan… ik ben een vrouw die ook niet handig mee werkt!
Even een zijsprongetje: veel vrouwen (en ik ook) horen de ruimtes waar ze in verblijven naar ze ‘roepen’. Herken je dat?
SOKKEN DIE ROEPEN
Een voorbeeld. Thuis hoor ik de sokken op de grond naar me roepen of hoor ik de vieze was in de wasmand schreeuwen. Dat ze gewassen moeten worden. En dat gaat met alles zo! Men noemt dit diffuse awareness, met andere woorden: to pour in every direction, wat betekent dat alles onze aandacht trekt doordat alles ‘naar ons roept’.
wardrobe
TSUNAMI VAN AANBOD
Dus deze twee ingrediënten: prikkelbaar systeem en diffuse awareness, zorgen ervoor dat het commerciële circus toch grip op mij heeft.
Het voelt als een tsunami van aanbod met spullen die ik niet kan filteren en die ook nog eens heel enthousiast  “joehoe, ik lig hier hoor!” naar mij roepen.
Normaal heeft een grote supermarkt dit effect al op mij, laat staan in deze tijd van het jaar.
De rekken zijn verdriedubbeld!!!!!!!!!!!
BANKETSTAVEN EN KERSTSCHUIMPJES
Plekken die normaal leeg zijn, staan nu afgeladen met alles wat maar met Sint en Kerst te maken heeft.
Kerstborden, speciale glazen voor de Sint, kaarsen, waxinelichtjes, feest-servetten,  inpakpapier, kerstverlichting, kerstballen en tafelkleden.
Schappen vol met allerlei exclusieve producten voor het ‘heerlijk avondje’ en het kerstdiner.
Banketstaven, pepernoten,  chocolade-letters, chocolade-kransjes, kerstschuimpjes en kerstijs.
Gingerbread man and Jelly cubes

ADEMEN!!!
“Oké, blijven ademhalen en heel doelgericht winkelen Nienke.”
Eerlijk? Dit houd ik twee minuten vol en dan zie ik toch wel erg mooie kaarsen, het kan toch geen kwaad om even te kijken?
Als een magneet word ik naar het rek toe getrokken.
Groene, rode, witte, gouden en zilveren kaarsen die ik al allemaal bij mij thuis in de zitkamer zie staan. Alles wat ik zie kan bij ons in de zitkamer staan of liggen, zo gezellig! En alles ‘roept’ naar mij en er ligt zoveel! Hoe moet ik dit filteren?
GOUDEN KAARSEN
“Ik neem gouden kaarsen. Oh, zilver is ook wel leuk.” En voordat ik het weet liggen er TIG verschillende kaarsen in mijn mand. En servetten. Waxinelichtjes komen ook altijd wel van pas. Langzamerhand neemt mijn verzamelinstinct het van mij over en sjees ik de winkel door, van rek naar rek. Tot het moment dat mijn verantwoordelijke kant er de balen van heeft en  mij dwingt om minstens drie-kwart weer terug te leggen.  Alleen is daar de volgende uitdaging;  wat leg ik terug?!
Giftboxes Celebration Means Celebrate Giving And Joy
HOOFD DRAAIT OVERUREN
Zo kan ik serieus waar lang staan twijfelen over wat ik terug wil en moet leggen terwijl mijn hoofd steeds meer overuren draait. En hoe langer ik er over doe, des te meer er langzaam kortsluiting ontstaat in mijn systeem, want het aanbod van spullen blijft ‘roepen’ en de prikkels blijven komen. Volg je het?
Gelukkig lost het zich uiteindelijk allemaal op en weet ik net op tijd het commerciële circus te laten voor wat het is. En verlaat ik de winkel met alleen wat ik nodig heb.
Oké, oké, met twee gouden kaarzen. En één zilveren.
En hoofdpijn.
Tja.